◢ #unknownews ◣…

◢ #unknownews ◣

Wstrzymajcie się z commitowaniem kodu na produkcję, bo dziś NIE jest piątek! po prostu publikuję zestawienie dzień wcześniej 😉

1) Lista rzeczy, w które wierzą programiści, a które… nie są prawdą
https://github.com/kdeldycke/awesome-falsehood
INFO: niektóre z założeń na temat imion, stref czasowych, dat, czy adresów mailowych, które bierzesz za pewnik, są po prostu fałszywe. Warto rzucić okiem.

2) Ewolucja interfejsów aplikacji – długie, ale bardzo ciekawe opracowanie.
https://whydoweinterface.com
INFO: w jakim celu tworzymy interfejsy? dlaczego wyglądają one tak, a nie inaczej? jak to zmieniało się w czasie?

3) Czym jest „Scrollbar Blindness” i jak mu zapobiegać w CSS? – ważne, zwłaszcza gdy projektujesz strony dla klientów na Macu
https://svenkadak.com/blog/scrollbar-blindness
INFO: paski przewijania na Macu są domyślnie ukryte, więc wszystko wygląda tam schludnie. Niestety na innych platformach przygotowana przez Ciebie strona może wyglądać co najmniej kiepsko

4) Jak sprytnie dobierać kolory do Twoich wizualizacji danych?
https://blog.datawrapper.de/beautifulcolors/
INFO: chcesz zrobić np. wykres z kilkunastoma różnymi seriami danych, a każda ma być innego koloru? Jak to pokolorować, aby nie wyglądało to śmiesznie czy dziecinnie?

5) Pomysły na biznes wygenerowane przez… GPT-3 (sztuczna inteligencja)
https://ideasai.net
INFO: na stronie ludzie oceniają (plus/minus), jak dobry jest dany pomysł. Zaskakujące jest to, jak poprawne gramatycznie i jak logiczne są te pomysły 😮

6) Przemyślenia na temat edytorów (oraz IDE) programistycznych popularnych w 2020 roku
https://phaazon.net/blog/editors-in-2020
INFO: neovim, IntelliJ IDEA, VSCode, emacs, atom – zalety, wady, konfiguracja i luźne przemyślenia autora

7) Muzeum… skórek do WinAmpa – czyli nostalgio przybywaj! 😉
https://skins.webamp.org
INFO: serwis agreguje oldschoolowe skórki i wyświetla ich miniatury. Po kliknięciu konkretnego obrazu da się go powiększyć i nawet zacząć używać w playerze webowym (kliknij linka 'WebAmp’)

8) Mario Kart Live – a gdyby tak pograć w wyścigi Mario w rzeczywistości rozszerzonej? Teraz już można 🙂
https://www.thedrive.com/tech/36167/new-mario-kart-live-home-circuit-uses-augmented-reality-to-race-inside-your-home
INFO: Nintendo przedstawiło nową grę na Nintendo Switch, która pozwala ścigać się z botami lub innymi graczami po własnym mieszkaniu. Gra posiada dołączony fizyczny pojazd na baterie z wbudowaną kamerą.

9) Refactoring kodu poprzez pozbycie się licznych konstrukcji if-else
https://levelup.gitconnected.com/if-else-is-a-poor-mans-polymorphism-ab0b333b7265
INFO: celem tego zabiegu jest spełnienie założeń SOLID z programowania obiektowego + ułatwienie późniejszej rozbudowy kodu

10) Projektuj aplikacje webowe tak, aby dało się je obsługiwać za pomocą klawiatury (bez konieczności użycia myszki) – poradnik
https://www.shopify.com/partners/blog/keyboard-accessibility
INFO: zbiór porad, jak prostymi metodami można przerobić aplikację uciążliwą do nawigowania klawiaturą, na taką dla klawiatury przyjazną

11) Arwes – framework do tworzenia futurystycznych, cyberpunkowych interfejsów webowych
https://arwes.dev
INFO: kliknij „play” i zobacz framework w akcji, albo… przeglądnij dokumentację, bo ona też jest napisana w tym frameworku

12) Tworzenie responsywnego nagłówka strony za pomocą Flexboxa
https://ishadeed.com/article/website-headers-flexbox/
INFO: poradnik wyjaśniający krok po kroku, w jaki sposób zbudować nagłówek strony dobrze wyglądający w każdej rozdzielczości i na każdym urządzeniu.

13) HSTR – wygodniejsze przeglądanie historii bashowych komend
https://github.com/dvorka/hstr
INFO: to alternatywa dla znanego CTRL+R. Umożliwia dodawanie komend do ulubionych, wyszukiwanie i wybieranie pozycji z menu

14) Google Workflows – nowa usługa od Google, obsługująca automatyzację zadań
https://cloud.google.com/workflows
INFO: pierwsze 2000 kroków w workflow (na miesiąc) jest darmowe. Później trzeba płacić 1 centa za każde 1000 kroków.

15) WebRTC for the curious – zbiór artykułów tłumaczących podstawy działania WebRTC. Dla wnikliwych 😉
https://webrtcforthecurious.com/
INFO: sporo czytania, ale jeśli komuś zależy na dogłębnym poznaniu tej technologii, to takie opracowanie będzie do tego idealne

16) Tworzenie grafiki izometrycznej, tutaj na przykładzie projektowania butelki pseudo-3D
https://www.toptal.com/designers/graphic/isometric-illustration-tutorial
INFO: autor realizuje projekt w Adobe Illustrator, ale pomija standardową ścieżkę pracy z grafiką izometryczną i idzie na skróty 😉

17) PureVPN obniżył swoje ceny o 77% – oferta niestety ograniczona czasowo
https://www.jdoqocy.com/click-9165441-14319814
INFO: dobre (i tanie) rozwiązanie jeśli szukasz VPNa do dostępu do Netflixa, Hulu czy innych usług niedostępnych w naszym kraju

18) Async / await w JavaScript – dobre i dość wnikliwe wprowadzenie do tematu
https://dmitripavlutin.com/javascript-async-await/
INFO: różne rodzaje implementacji funkcji asynchronicznych, zagnieżdżanie takich funkcji, czekanie na promisy itp. Pomaga mocno zrozumieć jak to działa.

19) Present – narzędzie do tworzenia prezentacji w terminalu (coś jak terminalowy PowerPoint)
https://github.com/vinayak-mehta/present
INFO: efekty działania można zobaczyć na załączonych GIFach. Całkiem przyjemnie to wygląda i jest proste w obsłudze (obsługuje Markdown)

20) Kolekcja ikon w formacie SVG, zdatnych do użycia w aplikacjach webowych
https://iconhub.io
INFO: każdą ikonę możesz skopiować w postaci jednej linijki kodu SVG i wkleić na stronę. Jest to obraz wektorowy, więc skaluje się w nieskończoność, a grubość kreski i jej kolor są konfigurowalne.

21) Obsługa wielu języków w aplikacji pisanej w React – jedna z prostszych metod
https://dev.to/aryclenio/internationalizing-your-react-app-with-i18next-43op
INFO: rozwiązanie bazuje na pluginie i18next. Konfiguracja jest bardzo prosta, a same tłumaczenia trzymamy w plikach JSON

22) Podstawy frameworka Svelte – bardzo zwięzły wstęp i przykłady kodu
https://dev.to/alexmercedcoder/svelte-learn-the-basics-of-this-fast-framework-with-small-bundles-13pk
INFO: Svelte nie posiada wirtualnego DOMu i kompiluje się do czystego JavaScriptu, co pozytywnie odróżnia go od wielu konkurencyjnych frameworków.

23) Konami codes w grze Contra (NES) – jak to zostało zaimplementowane?

INFO: bardzo geekowa i dogłębna analiza (od strony programistycznej) tego, jak stworzono te kody i dlaczego zastosowano taką metodę

24) Filters.css – prosta biblioteka do nakładania filtrów na obrazki na stronach
https://bansal.io/filters-css
INFO: użycie filtra ogranicza się do dodania odpowiedniej klasy w tagu IMG

== LINKI TYLKO DLA PATRONÓW ==

25) Lista 60 najczęściej popełnianych wpadek przy programowaniu w BASHu – obowiązkowe dla adminów i fanów Linuksa!
https://uw7.org/un_5f5a0745aa8b0
INFO: pracowałem jako admin wiele lat. Do dziś używam Linuksa i administruje serwerami, ale niektóre z opisanych błędów i ich konsekwencji są dla mnie mocno zaskakujące 😮

26) WebAssembly – poradnik tworzenia aplikacji od podstaw
https://uw7.org/un_5f5a07400c19d
INFO: nie musisz znać assemblera, aby tworzyć aplikacje webowe w WebAssembly. Ten poradnik przedstawia prawdopodobnie najprostszą drogę do rozpoczęcia pracy z nową technologią

27) Praktyczny poradnik AWK – czyli jak przetwarzać tekst w systemie Linux
https://uw7.org/un_5f5a073a01925
INFO: ja wiem, że wszystko da się załatwić za pomocą grep/sed/cut/tr, ale może warto nauczyć się narzędzia, które realizuje te wszystkie funkcje jednocześnie? Ebook ma 34 strony. Aby go pobrać, trzeba podać swojego maila.

==
Chcesz, aby Twój link pojawił się tutaj?
Po prostu mi go zgłoś. To zupełnie NIC nie kosztuje – dodaję jednak tylko to, co mi przypadnie do gustu.
https://mrugalski.pl/suggest.html

Podobało się? No to daj plusika 🙂

************

[Obserwuj mnie na FB] – [Zostań patronem] – [Wersja RSS] – [Subskrybuj przez email] – [Grupa na Telegramie]

Tagi: #programowanie #ciekawostki #webdev #linux #css